E-postutskick hamnar i Övrigt istället för i Inkorgen hos mottagaren

Ändrad den Ons, 5 juni vid 3:50 E.M.

 


Ibland vill man skicka ut mass-mail till elever eller personal, exempelvis vid enkätundersökningar. Problemet kan då vara att Exchange tolkar det som ett oviktigt mail. Mailet sorteras därmed in i Outlooks övrigt-mapp, där det är lätt att missa.


Det går att skapa en regel i administrationsgränssnittet i Exchange, som talar om för Exchange att dessa meddelanden ska in i mottagarens inkorg istället. Gör så här:


 


Gå till administratörscentret i O365 och välj Exchange.



 


 Välj E-postflöde och Regler



Välj + för att skapa ny regel


 


 


Välj första villkoret för regeln, i det här fallet:
Tillämpa denna regel om… Avsändaren är… och klicka sedan på Välj personer.


 


 


I nästa dialog när du ska välja personer kan du välja interna personer. I det här fallet vill vi dock ha en extern adress och måste lägga till den i Kontrollera namn – fältet och klicka OK. Då kommer den till Lägg till - fältet. 



OBS! Inför nästa steg måste man klicka på Fler alternativ längre ner för att få fram alla val.


Välj enligt bild



Ange att meddelandehuvudet X-MS-Exchange-Organization-BypassFocusedInbox ska ha värdet ’true’.


Tryck på spara.


Klart!


 

Kontrollerad 2024-05-31


 

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov