För att skydda information samt förhindra mer hot i hackscenarion kan det finnas ett behov att inaktivera vidarebefordran av e-post med en regel. I detta fall kan en administratör göra detta från Exchange admininstrationscenter i Microsoft 365.
Gör följande för att skapa regeln:
1. Logga in i Exchange administrationscenter med ett konto med antingen Global administratör eller Exchange-administratör rättighet.
2. Klicka på E-postflöde i vänster menyn och sedan klicka på regler.
3. I sidan som öppnar till högersidan av menyn kan man klicka på lägga en regel och skapa en ny regel i listan.
4. Här ska man fylla i alla regelvillkor som gäller (namn, tillämpa denna regel om..., gör följande ... ovs). I detta fall ska man tillämpa regeln om avsändare finns inom organisationen och ämnet eller meddelandetexten innehåller något av dessa ord VB: (man ange VB: i ord eller fraser rutan) och mottagare är extern/intern och välja utanför organisation (eftersom man vill inte tillåta extern mejl vidarebefordran).
Sedan kan man välja att avvisa meddelandet och ange fler meningar som anledning för avvisanden. (tex. Organisationen tillåter inte vidarebefordran av e-post).
Kontrollera att allt är enligt ert önskemål, datum för aktivering och inaktivering. Om de ska aktiveras direkt när det skapas ska man inte välj något datum. Då klickar man på spara när man är nöjd.
Det ser ut så här när allt är klart om man är i det nya Exchange Admin centret.
5. Administratören kan testa vidarebefordran av e-post och se att avsändaren inom organisationen får ett meddelande om olevererat meddelande enligt innehållet enligt den skapade regeln.
Kontrollerat 2024-07-18
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov