Att använda Google Meet från Outlook-kalendern

Ändrad den Tors, 26 Okt, 2023 vid 11:48 F.M.

Google Meet är ett utmärkt verktyg för att hålla möten, videokonferenser eller bedriva fjärrundervisning.


Om du som personal arbetar i Outlook och eleverna i G Suite kan du ha tillägget "Tilläggsprogram för Google Meet" för att enkelt kunna bifoga en meet-länk i din kalenderinbjudan.


Gör så här för att hämta tillägget Google Meet:

  • Välj "Skaffa tillägg".
    mceclip1.png
  • Sök efter "Tilläggsprogram för Google Meet" och klicka sedan "Lägg till".
  • Klicka på Google Meet-ikonen, välj inställningar och logga in på ditt Google-konto.
  • Bekräfta att du tillåter Google Meet att får hantera dina möten genom att klicka "Tillåt".


Gör så här för att skapa ett schemalagt möte i Outlook-kalendern:

  • Gå in i kalendern och klicka "Nytt möte"...

    nytt_m_te_outlook.PNG
  • ... eller högerklicka och välj "Ny mötesförfrågan".

    ny_m_tesf_rfr_gan_outlook.PNG
  • Döp ditt möte, lägg till deltagare och/eller grupper, välj tid, beskriv gärna vad mötet ska handla om eller lägg till en dagordning och slutligen klicka "Lägg till ett möte" under Google Meet-ikonen.
  • Du får då en HangoutsGoogle Meet-länk längst ner i din mötesinbjudan. Klicka sedan på "Skicka".

    Meet-länken kan du även kopiera och dela via exempelvis chatt, epost eller Classroom.

  • Starta eller gå med i mötet genom att klicka på länken och tryck sedan på "Gå med".

    mceclip3.png

När mötet sedan är igång kan du enkelt dela skärm:

  • Klicka på "Presentera nu" och välj sedan om du vill dela "Hela skärmen" eller "Ett fönster.

    presentera.PNG

  • Väljer du "Hela skärmen" markerar du skärmen och bekräftar genom att klicka "Dela".
    Då följer deltagarna det du gör även när du byter fönster.

    dela_hela_sk_rmen.PNG

  • Väljer du "Ett fönster markerar du det fönster du vill dela och bekräftar genom att klicka "Dela".

    V_lj_f_nster.PNG

  • För att spela in ditt möte eller lektion klickar du på de tre prickarna och väljer "Spela in mötet".

    tre_prickar.PNG

  • Be mötesdeltagarna om tillstånd att spela sedan in och välj i så fall "Tacka ja".
    OBS! det är viktigt att inhämta godkännande även från de deltagare som ansluter till mötet i efterhand.

    beg_r_medgivande.PNG

Du kan även använda dig av chattfunktionen.

  • Klicka på Chatt-ikonen uppe till höger på skärmen.

    mceclip0.png
  • Alla deltagare kan då skriva frågor eller inlägg under mötets gång.

    Chatta2.PNG



Kontrollerad 2023-10-27

Var artikeln till hjälp?

Toppen!

Tack för din feedback

Vi beklagar att det inte var till hjälp

Tack för din feedback

Berätta för oss hur vi kan förbättra den här artikeln!

Välj minst en av orsakerna
CAPTCHA-verifiering krävs.

Feddback skickat

Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov