Innan en användare loggar in på en Chrome-enhet måste enheten registreras eller uppdateras med Chrome Enterprise Upgrade eller Chrome Education Upgrade. Genom att göra det kan de enhetspolicyer som angivits i administratörskonsolen tillämpas tills dess att enheten rensas eller avregistreras.
Att registrera en ny Chrome-enhet eller registrera om en avregistrerad enhet tar upp en uppgradering/licens. Om en enhet som rensats eller återställts till fabriksinställningarna registreras om krävs ingen ny uppgradering/licens eftersom enheten fortfarande hanteras.
Innan Chrome-enheterna registreras kan det vara bra att gå igenom vilka registreringsinställningar som är angivna.
- Gå till administratörskonsolen.
- Välj "Enheter".
- Klicka på "Inställningar" till vänster under rubriken Chrome.
- Välj "Användare och webbläsare".
- Om du vill att inställningarna ska gälla alla användare och registrerade webbläsare väljer du topp-OU:t.
Välj annars ett underordnat OU. - Under rubriken "Registreringsinställningar" gör följande inställningar:
- "Enhetsregistrering"
- Som standard ansluter enheterna automatiskt till OU:t på toppnivå (alternativet "Behåll Chrome-enhet på aktuell plats").
Det innebär det att den registrerade Chrome-enheten finns kvar i topp-OU:t för domänen och hämtar enhetsinställningar därifrån. - Om du istället vill att enheterna automatiskt ska registreras i det OU som användaren tillhör väljer du alternativet "Placera Chrome-enhet i användarorganisationen"
"Placera Chrome-enhet i användarorganisationen" är en inställning som är användbar om du måste registrera många enheter manuellt. Enheten hamnar i rätt OU från början och enhetsinställningarna som är specifika för användarens OU läggs automatiskt till på enheterna istället för varje enhet manuellt måste flyttas till ett annat OU efter registreringen.
- Som standard ansluter enheterna automatiskt till OU:t på toppnivå (alternativet "Behåll Chrome-enhet på aktuell plats").
- "Resurs-id under registrering"
Inställningen "Resurs-id under registrering" styr om användaren kan lägga till ett resurs-id och en plats för en enhet när de registrerar den. Det kan underlätta övervakning och hantering av enheter. anger du (och uppmanar användarna att ange) id-information om enheten.
Gör ett medvetet val - För att säkerställa att det blir rätt data och samma standard kan det vara lämpligt att en administratör fyller i denna information.- Om du väljer "Användare i den här organisationen kan tillhandahålla resurs-id och plats under registreringen" kan användarna ange resurs-id och plats för enheten.
Då visas sidan Enhetsinformation med befintlig data för dessa fält under registreringen. Om det inte finns någon data sedan tidigare är fälten tomma och användaren kan redigera eller ange detaljer om enheten innan registreringen slutförs. Då fylls fälten för resurs-id och plats i på administratörskonsolen och på chrome://policy. - Om du väljer "Tillåt inte för användare i den här organisationen" kan användarna inte ange resurs-id och plats.
- Om du väljer "Användare i den här organisationen kan tillhandahålla resurs-id och plats under registreringen" kan användarna ange resurs-id och plats för enheten.
- "Behörigheter för registrering"
- Standardinställningen är "Tillåt användare i den här organisationen att registrera nya enheter eller omregistrera befintliga enheter". Användarna kan då registrera en ny enhet, återregistrera en avregistrerad enhet eller omregistrera en enhet som rensats eller återställts till fabriksinställningarna.
- Om du väljer alternativet "Tillåt endast användare i den här organisationen att omregistrera befintliga enheter (men inte att registrera nya enheter)" får användarna bara registrera om rensade eller fabriksåterställda enheter. De får inte registrera nya enheter eller registrera om avregistrerade enheter (sådant som skulle förbruka en ny uppgradering/licens).
- Alternativet "Tillåt inte användare i denna organisation att registrera nya enheter eller omregistrera befintliga enheter" innebär att användarna inte får varken registrera eller omregistrera någon enhet. Det gäller även vid tvingad omregistrering.
- "Enhetsregistrering"
- När du gjort en förändring i inställningarna klicka på "SPARA"
Det kan ta upp till 24 timmar innan inställningarna träder i kraft på alla enheter.
Kontrollerad 20231019
Var artikeln till hjälp?
Toppen!
Tack för din feedback
Vi beklagar att det inte var till hjälp
Tack för din feedback
Feddback skickat
Vi uppskattar din feedback och uppdaterar artikeln vid behov